VECKANS BUTELJ

image262

Åter på ledighet torde bloggande gå lite i stäv. Skulle jag stöta på något notabelt kommer det naturligtvis upp. Tex öl eller måhända vin till kräftorna. Tills den 20 augusti då normalrutin gäller igen vill jag bara tipsa på en sån där riktig oförglömlig höjdare som man nog bör unna sig emellanåt:



2005 Pinot Gris Altenbourg, Cuvée Laurence
från Domaine Weinbach, Alsace (nr. 99332, 399.00 sek). Det är mycket svårt att hitta ett godare, lyxigare och mer överlägset vitt vin som egentligen inte behöver något sällskap. Bara ett lite mindre skålformat glas med innåtlutande övre kant, gärna klassisk Alsacetyp, bör putsas upp. Dock inte den grönfotade turistvarianten med vinrankegravyr.  

Systrarna bakom den muromgärdade klostervingården utanför Kayersberg är, som tidigare bloggats om här, nästan oslagbara. Varje gång jag tänker på mitt besök därstädes grämer jag mig för att jag snålade när Madamen erbjöd sina dyrgripar för 22.00 Euro st. Värt vartenda öre och mer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback