Nya Huset


171529-89

Ett vin för varje tillfälle utropar reklamen för Penfolds rika kollektion (Bins). Till "Nya Huset" väljer man således Bin 389 (nr,. 26314, 281.00 sek) och eftersom det stämmer för min del blir det just denna fenomenala fifty-fifty blandning av myntadoftande Shiraz och svartvinbärssmakande Cabernet Sauvignon som får avrunda denna veckas smuttande och knappande.

171529-90

M.a.o. ett säkert kort för att inte Penfolds bästa, även om man räknar in allt i från legendariska Grange via nobelt kungliga RWT, artiga Bin 407 till den mysiga Kalimnan. Detta eleganta men också bedövande tydliga vin ger dig allt du önskar; mörk choklad och en subtil doft av fatens franska ek. De lena vaniljtonerna smeker gommen när de i sakta mak letar sig ner mot tungroten.

De av garvsyran förädlade tanninerna ger dig en sandpapprig strävhet som du sent ska glömma. Den smått hypnotiserande smakupplevelsen är också sensationellt lång och vansinnigt perfekt!

171529-88

Jag öppnade min sista 1999 som ännu kunde ha legat nått år till. Min sexpack var alltså slut och man ångrar bittert sin nyfikenhet... Nu får man bara hoppas att Herr Ingves reviderade lågräntepolitk står lika bra som Penfolds kvalitetsstämpel. Annars blir det kanske bara en Thomas Hyland eller en Rawsonbox.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Tungrot?? Det var det äckligaste ord jag hört på väldigt länge, fy!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback