VECKANS BUTELJ

171529-109

Lönehelg och kanske inte så mycket tid för vininköp? Om du vill göra det enkelt och inte riskera några obehagliga överraskningar väljer du vinets urmoder, en Cotes du Rhone från Emile Guigal (nr. 2011, 96.00 sek). Här finner du traditionell rökighet blandat med mörka bär och mycken charkuteridoft. M.a.o. "mycket valuta för pengarna!"

Råkar du ha en slant över och vill göra någon extra av den första marshelgen erbjuder Guigal en stabil stege att kliva upp på: den lite extra peppriga Crozes-Hermitage (nr 2802, 145.00 sek) eller den magnifikt förföriska Chateauneuf-du-Pape 2001 (nr. 2868, 286.00 sek). 

För den som verkligen vill förhäva sig finns det ännu fler pärlor i Guigals beställningsutbud. En av mina absolut största vinupplevelser var just deras Cote Rotie - La Mouline 2002 (nr. 99659, 1350.00 sek): Himmelriket för en Rhonefantast! Det sublima och efterhand påtagliga inslaget av viol från den gröna Vinoierdruvan var bedövande för att inte säga gudomligt.

Däremot skulle jag inte vilja föreslå den vita Cotes du Rhone (nr. 82884, 106.00 sek) om det inte är så att du brinner för en ganska kompakt gyllengul lite väl bystig vitvinare till kycklingfrikasén. 

  

Kommentarer
Postat av: Vinrankan

Hej!
Jag har läst din blog några veckor, och tycker det är trevlig läsning. Och nu har du valt mitt "standard"-vin som veckans butelj! Då måste jag ju kommentera!
Cotes du Rhônen rekommenderar jag ofta till folk som allroundvin. Den blir även bättre med ett par-tre års lagring tycker jag. Även de andra röda Guigalvinerna gillar jag.
Jag lägger upp dig som länk på min sida.

Postat av: Anonym

Gigondas är min favo; lite av allt. Synd att Anitra strök den ur B-sortimentet!

2007-03-04 @ 00:25:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback