Wieder Deutschland

171529-51

Vid gårdagens lunch i ministerrådsbyggnadens salonger utskänkte det tyska ordförandeskapet ett av sina officiella Rieslingviner: Domdechant Werner Hochheim 2005 från Hochheim am Main i Rheingau.

Ett småtorrt, fruktigt, syrligt men ändå lite dämpat vin med en mustvikt omkring 80 Oechlegrader. Den oljiga, syrliga och lätt gummiaktiga smaken passade bra till den italienskkryddade anrättningen av "kalteplatteschnitt". Just denna årgång har en särskilt tyngd enär den varma sommaren och hösten 2005 gav ideala förutsättningar för produktion av bärkraftiga och bastanta kallklimatsviner. Därav den mogna pikanta aromen och den varmt gulaktiga färgen. Hos vinbonden får du denna flaska för 8.00 Euro!

Dr. Franz Werner Michels anfader - dekanusen vid dompastoratet i Mainz - började handplocka och jäsa druvor redan i slutet på 1700-talet och över tiden har detta klassiska vingods tagit en rad priser, bl.a. i de tyska prestigefyllda preizmünzetävlingarna men också internationellt. Alltså ett vin som torde appellera även till den kräsnaste statschefen.

Närmare än så här kommer jag heller inte mina egna rötter i Frankfurt am Main. Viel vergnüg!

171529-52

Kommentarer
Postat av: Sofia

Det där lät ju som en spännande smak, jag kanske borde ha skippat apelsinjuicen?

Man får ju vara glad så länge det inte smakar kadaver menar jag...

Postat av: Lars

Idag har jag fått kontakt med Franz Werner som faktiskt talar och skriver svenska, unglaublich! En god riesling som smakar lite gummi och bensin är ju precis vad man vill ha, nicht war? /L

2007-02-03 @ 23:22:33
Postat av: Anonym

"Viel Vergnügen"!

und "nicht wahr"?

2007-03-23 @ 23:46:14
Postat av: Albertstine

Very informative...God Bless

2008-06-02 @ 14:59:44
URL: http://xenista.com/albertstine

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback