"Noch einmal Willi !"

Denna gång hans Langenlois Pinot Noir 2002 som jag hittade längst in i vinskåpet med prislappen kvar från SPAR-butiken i Wien: 21.95 Euro. En mycket övertygande skapelse i bästa Bourgogne klass med typisk österrikisk pepparton blandat med sammetslena hallon- och jordgubbssmaker. Herrn Bründlmayer kan verkligen få till det trots den steniga jorden i Wachau och på andra håll i det sk. Weinviertel området där han verkar, i detta pånyttfödda vinland. Den påtagliga mjukheten störde inte upplevelsen av vinet som ännu hade den lite brådmogna strävheten bevarad från en för tidigt tagen flaska.

Som vanligt när det gäller Pinot Noir hällde jag upp den vid cirka 12 grader och varierade kosten: broccolipaj bakad på parmasanost, torr lövtunn tyrolerskinka och några färska räkor samt en bit Appenzellerost från Schweiz. M.a.o. en förutom bonusräkorna rent alpin anrättning.

Men åter till Willi. Han får nog inte ligga på latsidan för bakom honom står flera duktiga odlare på rad, bl.a. gode vännen Michael Mossbrugger på Schloss Gobelsburg som med sin Grüner Veltliner (nr. 2775, 80.00 sek) tog hem tidningen Allt om Vins pris "Årets vita vinare" under 2006. Nåja, jämför man dessa båda herrars basveltliner har Willi alltjämt ett försprång även om du nog får lägga på en nästan omotiverad femtiolapp för hans butelj. Tyvärr hittar jag bara de dyrare vita Bründlmayer vinerna på Systembolaget, Schade!       

Kommentarer
Postat av: veronika

ville bara se hur detta fungerar !
har just tagit mig från Bernadotte till Tadic, med en liten omväg via Willy - mkt förnöjsam läsning även för sådana vin-idioter som jag, som endast förstår sig på kall "chardonnay" och ibland t o m vågar sig på "chablis" och där slutar så vin-äventyret...

Ser fram emot ytterligare roliga betraktelser över världens vin-inspirerade händelser!

kram
v.

2007-01-25 @ 10:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback