Affärsresenären

Jag har en kollega som reser mycket och kompromissar därför sällan med kvaliteten. Och har förstått att särskilt affärsresenärer, åtminstone de som fortfande åker businessclass, prioriterar god dryck medan de ögnar sitt husorgan; Business Traveller.

image166

I all välmening bestås jag med mars utgåvan av BT och kan läsa om hur några namnkunniga vinexperter druckit sig igenom en knappt fyrtiotal flygbolags prestigeviner i syfte att ranka dem i olika kategorier; Bästa first- resp affärsklass listan, mest orginella listan, mest omfattande listan, specialpriset, bästa nykomling och bästa bolagsallians utbudet.

Jag konstaterar att de asiatiska bolagen överlag har en bra rating, med Quantas, Korean och Emirates på topplaceringar. Från europeiskt håll håller sig BA, Lufthansa och Finnair framme i täten. Även Brussels Airlines finns med i nån kategori.

Överraskande är dock att europeiska viner inte på något vis kommer på efterkälken, snarare tvärtom med tanke på att just asiaterna vinner flera klasser är det frapperade att franska viner är de som tar högsta poäng...

Här är några av guldäggen:

               

Tydligen väljer de flesta bolagen sina viner genom blindtester, vissa års- andra kvartalsvis. Ja, för den kräsne affärsresenären vill ju också ha variation och något som flyter på hög höjd. Om du frågar mig, så säger jag att vinet är viktigt men också glaset! Fy för de bolag som satsar på fräcka viner men prutar på glaskvaliteten. 



Minns, det sena nittotalets businessclass flygningar över Atlanten och inom Europa då antingen den sprickvänliga plastmuggen eller fingerborgsglaset härskade. "Att vilja men inte kunna..!" Men, numera får man som notorisk ekonomiklassresenär lita till självkostnadsvagnens odrickbara miniatyrflaskor alt. storköpsbuteljer. Alltjämt inga BiB:s!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback