VECKANS BUTELJ

image136

I morgon firar vi den internationella kvinnodagen och då, grabbar, gäller det att undvika onödiga misstag! Fram med skaldjursplatån, rosenbrödet och på med tofflorna... Oavsett om du tar fram en påse djupfrysta räkor eller om du rent av försöker gratinera hummern tror jag på något vitt och fruktigt i glaset.

image135

I höstas besökte jag
Dopff&Irion i Riquewihr. Efter en solig joggingtur över Crulägena Schoenenbourg och Vorbourg blev det provsmakning och privat upphandling hos D&I . Deras Grand Cruer är inte lika berömda och dyra som hos grannen Hügel men väl så behagliga och insmickrande.

171529-130

Alltså, just vad som behövs i morgon! Jag köpte med mig en låda gott&blandat och gladde mig verkligen när Bolaget i vintras även introducerade andravärldskrigsänkan Madame Irion och René Dopffs Riesling Grand Cru Vorbourg 2002 (nr. 99409, 145.00 sek). En sällsam, rik och fuktig upplevelse i sann Alsacestil.

171529-133  image137

För denna ganska modesta utgift får du ett stort vin som ger ifrån sig en balanserad doft av honung, bensin, torkad frukt och lime. Den relativt torra smaken är äpplig, frisk och mineralig. Ståltanksjäsningen ger dig också en klingande klar lite metallisk bismak som bidrar till en harmonisk, exklusiv och stilren bouquet.

Och vad skulle Kronstam ha sagt? "En slank, lätt solbränd kropp som rör sig på ett upphetsande och förföriskt sätt i det dunkla ljuset av en veke vars låga brinner på ett inteligent och aptitretande sätt..."?

image134

Vill du läsa mer om Dopff&Irion och deras viner innehåller denna blogg en resumé av Håkan Nilssons goda bok om provsmakning i Alsace.  Synd att Anitra inte ännu tagit in Dopffs, Riesling Verdanges Tardives; en söt och fuktig kyss till nachtischen! Dock, finns D&I:s feta och smöriga Tokay Pinot Gris Vorbourg Grand Cru (nr.85498, 186.00 sek) att tillgå i B-sortimentet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback