Victoria

Ett av de mest betydelsefulla och klimatologiskt varierade vindistriken i Australien heter, just det, Victoria! Precis som den svenska tronarvingen som faktiskt under utrikesministerns ledning gästar Bryssel i morgon för att askultera i EULOGI. Att då passa på och skriva om Australien och sopa rent bland spekulationerna om vem som egentligen har bästa kollen är ju givet, eller hur?

171529-127

Jag försöker alltså lära mig ännu mer om aussie-wine och läser att det skiftande klimatet i södra Australien ger vinbönderna stora möjligheter men och klara utmaningar. Trots detta driver man upp både kall- och varmklimatsdruvor med finess.

Precis som övriga delar av den australienska vinvärlden ägs de anrikaste och mest välrenomerade anläggningarna av giganten Southcorp numera Fosters, som kontrollerar bl.a. Lindemans, Wolf Blass och Penfolds men inte Brown Brothers!

171529-126

För ett tag sedan inbloggade jag en av "the Browns" enligt mitt tycke lite annorlunda viner: Tarrango som framställs i Victoria. Nu är jag på jakt efter en flaska från prestige sortimentet Patricia. Varför inte den omskrivna Merlon som fått the Royal Price i Melbournes vinfestival?

Måste be om att få återkomma när jag besökt Bryssel nya Aussie-wine shop just utanför kontorsdörren. Cheers!

171529-128

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback