Njutbart

Helgens avsmakning inleddes med Louis Latours 2006 Pouilly-Fuissé (17.60 Euro). Alltså en ännu en vit Bourgogne med druvtypisk stramhet, trots Chadonnaydruvans ymnighet och omfång. Dock inte samma prestigefyllda smått lyxiga balans som förra veckans vara. Jag skyller detta på dålig solvinkel och skral jordmån.
 
Denna lite skrala inledning måste kompenseras. Fransk bittersöt choklad med hög kakaoprocent blev räddningen.

Michel Cluizel Chocolatier kompromissar överhuvudtaget inte alls. Bönorna är handskördade i Dominikanska Republiken , Sao Tomé, Venezuela och Madagaskar. Rörsocker, vaniljstång och kakaosmör gör sitt till. Låt mig nämna att detta var en askultantgåva av säregen skånskfransk touch. Sweetspot orientation! - precis som Chavez och hans nya Farcansats...

Låt mig nämna att chokladbitarna sköljdes ned med en Nespresso Ristretto. Att en detacherad norsk konnesör ordnat en sån maskin på kontoret och samtidigt utvecklat askultanternas fransofila smaklökar kan vara ett samband?  

Just nu tittar jag närmare på en gammal goding; André Lutons 2004 "L de la Louviere" (12.95 Euro) från Pessac-Leognan i Graves. Inte oväntat ett förnämligt vin till den varmrökta laxen. Äppligt, citrus och volym i högre temperaturer. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback