Oktoberfest

image308

I går inleddes den stora
skördefesten för den ljuvliga maltdrycken, Bier! Mina egengenomförda test av SB:s särskilt marknadsförda palett av typiska bayerska festöl, Löwenbräu, Erdinger, Spaten, Hofbräu och Paulaner var en sann fröjd. Genau! Här talar vi om riktigt färskt och lagenligt bryggda maltdrycker. Alla med klassikt sydtysk stamvörtstyrka likt en smidig Mercedes eller cylinderstinn BMW  Jag fastnar för Hofbräu och Spaten. Höstmurrigt, sött, perfekt och just så bastant som en "Bierfräulein" iförd en behagfullt snörlivsformad Dirndl eller en bullrig Herrn Prof. Dr i äkta vildsvins Lederhosen.

Under gårdagskvällen blev det också en extraprovning där jag ställde Erdingers Weissbier, Kristallklar mot Dunkel. Det blev remi och jag minns nostalgiskt en höstkväll för några år sedan då jag i Bodo Hombach sällskap avåt en stabil och späckad måltid på Erdinger Bräuhaus, sehr gemütlisch! Att rekommendera för den som anländer med flyg till München.

Snart ber det av till Berlin för autentiska provningar i nya och gamla kollegors lag. I Brandenburg är väl inte traditionen så stark men ändå ser jag framemot en stövel eller en Mass. Att vänta de obligatoriska sju minutrarna för påfyllning är ett kort preludium för vad som väntar törstiga smaklökar... Prost! 

Kommentarer
Postat av: Fredrik N

Åker till Bryssel på söndag för den vanliga turen, SKL, Kommissionen, Parlamentet osv. Har vart där förut och fått tipset på vinklubben.se att du vet var man ska bege sig för ett gott glas vin, lite vininhandel och andra dryckesorienterade förlustelser.
Vore kul om du kunde hjälpa mig (oss) som ska på denna vanliga politiker resa..

2007-09-26 @ 22:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback