Kalasgott

Denna vecka; mest i Bryssel med ovanligt påtaglig mersmak. Tex i påsen från Zaventemflygplatsens nya vansinnigt välsorterade Wineshop, Trimbach 2003 Pinot Noir Reserve. Lätt röd sval Alsace är ovanligt läckert om den inte störs av för fräna kryddor i den lätta mat eller i hårdosten. Eller till charktallriken, ankan eller den stekta firren.



Vinets unika stil med röd bärighet och fruktiga piff framkallar typisk pinot harmoni. Medicin för skälen. Konstigt nog har inte detta eleganta vin hittat till bolagets hyllverk. Antagligen tycks det vara en för blek kusin till pinotens urmoder, Bourgogne eller för tamt subtil jämfört med en billigare cru Beaujolais. Vad vet jag. Själv uppskattar jag i alla fall den friska och ungdomliga smaken

Den anrika - sedan snart 400 år aktiva - producenten Trimbach rider på sin oantastliga kvalitet och integritet. Minns hur jag förtvilat en höstdag knackade på porten i Ribeauvillé, utan att ens hunden orkade skälla eller bita ifrån. Tomhänt fick jag lämna idyllen utan en låda långhalsade gröna tvålfagra buteljer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback