Ölarkeologi

Jag begåvas med två cypriotiska produkter; LEON oh KEO pilsner. Lagom alkoholhalt (4,5%) och ganska kontinental känsla - lätt maltighet varvat med söt humlighet.

Likt Afrodite skänker de värme och svalka på samma gång. Den omedlbara skönheten finns där inte men efter ett race känner jag KEOs bittert brödiga citrus smak som förflyttar LEONs lättja till blaskets icke erkända territorium.

Limasol vs Nicosia i ett regionalt heat som är jämt färgat och fylligt utan överdrift. Alltså, bara lite lätt exotiskt.



Jag förfriskas och njuter ett långt väga öl av klassisk grekiskt snitt och funderar på leverantörens lite komplexa tillvaro på den delade ön. Mer än 40 år av schism med smått kosovanska dimensioner. För att ge denna lilla utgrävning balans måste jag smutta på en EFES. En homogen pilsner bryggd med lite mer karaktär, om än lite oförtjänt stöddig i sin nya läckra pava. 

Nu beger jag mig till annan ö med ambitioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback