Gott blandat!

171529-73

Sydafrikanska Leopard's Leap gör en alldeles speciellt ovanlig blandning: Pinotage, Sangiovese och Cabernet Sauvignon. Jag råkade ut för denna minst sagt spretiga kompott i går kväll på en krog i de färgstarka afrikanska Matongekvarteren i Bryssel.

Det var länge sen jag fått munnen så full av mörka bär, soltorkade frukter, vanilj och våt tobak, men samtidigt också letat så förtvivlat efter en sån där i detta fall självklar långsamt avklingande eftersmak. Upp som en sol ner som en pannkaka!

I kronstamsk tappning; en yppigt kurvig kropp men ändå så slapp och osexig...!  Som min hårt prövade sambo sade; i längden tröttsamt!

171529-74

Jag försöker så här i efterhand begripa vad dessa druvor har gemensamt och varför man valt att blanda dem. Är det så att allt vid Kapklippan brant funkar eller har oldarna i Franschoek blivit kosmopoliter? Svaret kommer väl vad det lider men tills dess får jag nöja mig med producentens passande säljande slogan: "Leopard’s Leap will definitely move you!" True! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback