Sommarvin från Kaukasus

Systembolagets juninyheter erbjuder dig som vanligt en massa italienskt, en hyggligt prisvärd St Joseph (grattis!), grekiskt rött men allra mest överraskande, ett georgiskt rött vin. Det senare är ju snudd på sensationell politisk korrekthet och kommer säkert att uppmärksammas av en annan flitig bloggare här på UD. 

image234

Saperavi 2005 (nr. 97081, 79.00 sek) ramlar inte oväntat in under rubriken fruktigt och smakrikt. Det stämmer säkert. Om man ska tro klokskapen är den brända jorden där nere urmoder till mörka, bäriga och volymiösa viner. Jag minns en provning för nått år sedan då en glad kommissionstjänsteman hällde upp Moldaviskt vin och vi ryggade tillbaks för svavelosande dofter och en störande klumig fatighet.

Vi får se hur det smakar i georgisk därtappning. Du törs säkert chansa och ta med en flaska till grilliningen (SMHI lovar sol!). Lite exotiskt förtjut att värma upp med medan lammköttet rullar på gallret. Jag återkommer. Är inte flaggan läcker?

image235

Nästa vecka bär det av till Slovenien. Ett rikt vinland. Jag har fått äran att ingå i Statsministerns entorage och hoppas på att den officiella gåvan är av flytande karaktär. Kan bli tungt för mig, men... Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback