Påsvin

Inför profilprovningen av italienska viner den 6 december ute på Höglandet konsulterar jag kunning representant för vinagenten Fondbergs. Vi snackar om Sangiovesekloner och Nebbiolovarianter samt svårigheten att tämja en passitojäst Corvina innan samtalet rinner över på temat påsviner.

Fondbergs är tydligen världsledande på "Bag utan Box", dvs treliterspåsar med trycktapp. En miljövänlig produkt för karaffpimplare och såna som vill grilla och pilla med tappar i trädgården eller i båten. Douglas Green Shiraz/CS kompotten från Sydafrika har emellertid fått fyra plus av Aftonbladets vinexpert. Det förebådar kanske en ny trend.

Jag är nog trots allt lite skeptisk byggt på min rädsla för svavelfällning, hastig oxidering och det faktum att kvalitetsvinet inte riktigt kommit ur säck i påse... Sen handlar det ju om känslan och atmosfären om den sanna feelgoodeffekten ska uppstå i stearinljusets flammande sken. Vissa saker ska man ha i flaskor, andra i påsar eller kartonger.

Fondbergs varslar dock om Chablis i påse lagom till sommaren. Och hoppas på ett förpackningsamarbete med Försvarsmakten. Jag håller tummen för alla BiB:are och BuB:are. Jag kommer att testa med stor förhoppning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback