Par Excellence

Som vanligt hemma hos min vän finsmakaren bjuds det på en symfoni av smaker. Söndagslunchen inleds med en liten charktallrik och en kall litauisk öl, Svyturys, Ekstra Draught. En gyllengul bryggd som förefaller vara sparsamt pastoriserad och jäst i traditionell pilsnerstil. Den hälls upp ur en läckert designad flaska och smakar mjukt, lite sött och ger en avslappnande känska efter ett par timmar på fotbollsplanen.  

171529-56
   
Till den av primörer och rostat kött präglade måltiden kommer så den hemlighetsfulla karaffen upp på bordet och så börjar gissningsleken. Efter viss möda går det att härleda den varma smaken till södra Medelhavet och snart säger jag Spanien. Det är rätt även om jag har svårt att artsbestämma den lätta mentoldoften med en sävlig dov moccaton. Smaken är faktiskt smått guddomlig och fyller munnen varsamt med vanilj, solmogna biggaråer, blåbär, peppar och nötter. De spröda men åndå tydliga tanninerna och den dammiga finalen ger oss alla en helig upplevelse.

Jag lär mig att Prioratvinet, i detta fall Scala Dei, Black Label 2001 - Crianca, framställs med 85% Garnacha blandat med små doser av Syrah och Cabernet Sauvignon. Detta trendvin är något lättare än Rioja och Ribero Del Douro men långt i från mesigt. Verkligen något för dig som sedan länge valt bort Spanien om det inte handlar om Vega Sicilia, förstås! 

171529-57

Till kaffet blir det så en liten chokladruta: den belgiske kakaokungen Pierre Marcolinis Grand cru Éclat de Cacao rundar av denna delikatessfrossa och de hungriga björnarna är nu mättade till bristningsgränsen. 

171529-58

Kommentarer
Postat av: Frenzy Games

Home Page I am really excited! Very useful. It very impressive. :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback