Weekend in Paris

171529-29

Veckoslutet närmar sig och den romantiskt lagde drömmer sig bort och letar förtvivlat efter något gott... Gör det inte mer komplicerat än en liten trip till livslustans huvudstad, Paris. Här går det ju inte direkt att misslyckas hur oförberedd man än må vara. Det är nog bara kreditkortet som sätter gränser!?

Börja oskyldigt med Robyn Sismans sk. "chic-lit" bok, Weekend in Paris som jag tyvärr inte själv läst men tagit till mig eftersom omslaget ger merlust och en känsla av ansvarslöshet: "It only takes a weekend to change your life...". Nåväl, handlingen börjar tydligen ombord på Eurostar mellan London och Paris och fortsätter i karusellfart längs boulvarderna och Seines romantiska stränder... Garanterat passionerat!

171529-32

Själv tar jag ibland snabbtåget Thalys från Bryssel till Paris och betalar jag själv blir det mysiga L'Oenotheque på 20, rue St Saint-Lazare annars eleganta Les Caves Taillevent - L'Angle på 195, rue du Faubourg Saint-Honoré. Den förra är en liten mysig kvartersrestaurant inte långt från Gallerie Lafayette. Vinlistan är oändlig och har allt man kan tänka sig vare sig du är snobbig eller kunnig. Inget hälls upp innan hovmästaren själv dekanterat och provsmakat. Den senare kräver som i mitt fall sällskap med chefen för en utvecklingsbank, för menyn innehåller inga prisuppgifter och husets vintips lär börja på 150 Euro! Båda ger mersmak men på olika sätt. På Taillevent får man inte missa den konstnärligt dekorerade - lätt frasiga - tryffelraviolin och på enakoteket gäller nog "vin för maten" approachen trots att svarta tavlan ofta erbjuder flera apptitliga franska charkspecialiteter.

171529-30

Och för den som bara vill botanisera eller handla utan begränsningar får väl LAVINIA på Blvd Madeleine vara destinationen. Jag har aldrig sett flera flaskor och etiketter på ett och samma ställe! Pedagogiskt organiserat med en bredd som lär slå det mesta. Gå gärna en trappa upp och prova något gott vin ackompanjerat med ett välmatat delikatessfat. 

171529-31

Bon Tour!

Kommentarer
Postat av: Lina

Jaha, då var man tillbaka i "livslustans huvudstad"... Jag kommer garanterat att testa dina tips :) Har tyvärr ingen chef för en utvecklingsbank i min vänskapskrets, så det får nog bli L'Oenothèque till att börja med!

À la prochaine!

2007-01-28 @ 19:11:13
Postat av: Lars

Lina, ca va? Hur är det med livs- och läslusten eller saknar du kuspen? Enakoteket duger gott även om gränden är mörk. Michelinhaket är bra men krävande. När vi ses härnäst ska jag berätta mer om hur man tillslut lyckades få in bankdirektören i limon...!

2007-02-03 @ 23:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback