Mellandagsmelankoli

Mystiken är borta. Romantiken dansar ut. Nu lite skönlitterär medicin; Anna Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam".

Det är söndagmorgon och lite gråblått med blek solstrimma utanför fönstret. Julen är över och redan har nyårsraketerna hittat in i butikerna, dock inte hos ICA Maxi som inte vill hamna i uppdrag granskning nästa år. Bra! Själv tänkte jag hämta kraft inför 2009 med ett äkta skånskt nyårsgille i Jonstorp.   

Nu börjar även de riktiga experterna lägga ut sin champagnetips inför nyårsnatten.
Dolken och Mölstad hyllar plånboksvänliga varianter medan undertecknad inte riktigt bestämt sig. Varje år är det lika svårt. Vad till löjromssnittarna, vad till måltiden och vad till det magiska tolvslaget? Tänk om man bara kunde göra en säker Juhlinare. Nåja.



Om man vill börja lätt, friskt och fräscht skulle jag välja ett chardonnaybaserat snustorrt vin från trakterna söder om Epernay. Tex. Palmer Blanc de Blancs 2002. Här finner du en slank kropp, lite spetsig kontur och mysigt orolig pose. Vackert åldrat i buteljen. M.a.o. ett erotiskt vin som går att dricka stående eller liggande i bubbelbadet beroende på sällskap och avsikt. Prisvärt!

Till hummern i klor eller soppa må det vara lite mera klös, dvs ett Pinot Noir dominerat vin. Det ät ju nyår, för f...!  Efter flera besök på det lilla kooperativet strax utanför Reims, där omsorg är del av varumärket kan jag varmt rekommendera Mailly Grand Cru Blanc de Noirs. Ett fysiskt vin med spänst och steglängd i backig terräng. Eftersträvansvärt!

Efter mina idoga höstprover rankar jag Billecart-Salmon Brut Réserve nog allra högst. Ta emot det nya året med en enastående stolt och smakrik skumpa; blommig, fruktig och brödig. Ett tryggt vin som har allt. En fuktig magisk kyss i fyrverkeriernas symfoni. Åtråvärt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback