Hermitage

Femårsbandet från Munskänkarna firas med en 2003 Guigal Hermitage, Gudagott! Pepprighet och lakritstoner breder ut sig över hela bordsytan och kittlar tungans paletter med överväldigande kraft, trots att jag står över dekanteringen. Jag missar dock inte den diskerta temperatursänkningen innan korken avlägsnas.

Ryktet om druvorna liksom Tainbergets gudomlighet infriar varje hörsägen. Trakten utanför Lyon inger respekt och är väl värt sina pilgrimsturer. Min egen passage för många år sedan, på väg till Provence var alltför hastig. Tyvärr.



Ett Rhonevin med sådan krydda och styrka är varje koryfeés lycka. Köp den om du har chansen. Blunda för prislappen och fira fyndet när glaset är uppfyllt. Syrahdruvan visar sin komplexitet och enastående volym utan generas. Varje droppe dröjer sig kvar och just bara detta ända glas gör kvällen.

Guigal gör ingen besviken och hur egendomligt det än låter har jag aldrig träffat på något mediokert från deras fat. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback